Om metoden

Vi har gjort två fundamentala upptäckter:

– Vuxna kan lära sig nya språkljud ungefär lika bra som barn.

– Vuxnas hjärna kan hantera nya språk intuitivt lika bra som barns hjärnor.

Genom att utnyttja dessa två möjligheter, som hjärnans plasticitet faktiskt medger, går inlärningen mycket snabbare samtidigt som resultatet blir av högre kvalitet. På så sätt har lärandet även gjorts mera tillgängligt för personer med liten eller ingen skolbakgrund.

Den ena aspekten av det här är självklart att man kan hjälpa invandrare ut ur utanförskapet. 

Språklärandets kärna


Att lära sig ett nytt språk innebär att träna in en rad olika färdigheter: ljuduppfattning, uttal, nya ord, grammatik. Listan kan göras lång.

I 1957 utvecklade professor Noam Chomsky begreppet universell grammatik, vilket betyder att alla människor är födda med en förmåga att bilda grammatik utifrån hörda mönster.

I augusti 2008 skrev professor Chomsky till So to Speaks grundare:

”Adults are constantly producing new expressions, new in their experience and probably in the history of the language. Furthermore, they cannot become aware of this.”

Det viktiga här är den sista meningen, att man inte kan vara medveten om hur man bygger meningar medan man pratar. Processerna i hjärnan går alldeles för snabbt.

Detta gäller även hörförståelsen. Det man inte uppfattar simultant, går förlorat.

Vetenskapen har inte lyckats beskriva dessa processer. Man talar om ett ”black box mystery”. Det finns en input och det finns en output. Vad som händer däremellan utgör mysteriet.

Det man dock vet är att input i en given form, normalt talat språk, ger en förutsägbar output i två delar, rätt förståelse och rätt talat språk.

Så lär sig barn sitt modersmål.

Av detta följer att om den input man exponeras för, är för liten, fel eller ofullständig, kommer även den resulterande output bli det – fel och/eller ofullständig.

Traditionell skolundervisning lägger inte huvudvikten på noggrann input. Efter många års skolgång talar mycket få elever bra utländska. Ett undantag är engelskan, fast en stor del av lärandet sker utanför skolan genom musik, film och internet.

Studieresultaten för sfi beskrivs ofta i media som katastrofala. Den input de flesta invandrare mottar, är fragmenterad, för liten i omfattning och ofta fel. Och vi ser utanförskap omkring oss.

So to Speak lägger huvudvikten på ”noggrann och tillräcklig stor input” och får konsekvent bättre studieresultat än andra.

Genom vår digitala ”Handsfree” läroplattform visar vi hur man uppnår en mycket högre kvalitet på lärandet – och på kortare tid.

Genom vårt nästa steg, Study Mode, fördjupas och utvidgas omfattningen av det man lärde sig under Handsfree-träningen.

KH, 2024-06-05